Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende begrippen met de daarbij aangegeven definitieomschrijvingen gebezigd, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
1. Ondernemer: De besloten vennootschap DakXL Groep B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 81705476, gevestigd ter plaatse van Eindhovenseweg 172, 5552AG te Valkenswaard.
2. Klant: De (rechts)persoon of vennootschap, die ondernemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden en/of de levering dan wel ter beschikking stelling van zaken of goederen, waaronder, doch niet uitsluitend begrepen, een overeenkomst van koop, aanneming van werk of opdracht.
3. Prestatie: Het uitvoeren van een opdracht, het afleveren van een zaak of goed en de oplevering in het kader van een aannemingsovereenkomst.
4. Werk: Het totaal van de tussen de klant en de ondernemer overeengekomen prestaties.
5. Meer- en minderwerk: Door de klant gewenste toevoegingen aan respectievelijk vermindering van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom.
6. Overeenkomst: De overeenkomst, waarbij de ondernemer zich jegens de klant verbindt om, buiten dienstbetrekking, een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren dan wel een zaak of goed af te leveren, tegen een door de klant te betalen prijs in geld, waarmee deze algemene voorwaarden een onlosmakelijk geheel vormen.
7. Schriftelijk: Communicatie per brief, per e-mail of enige andere wijze die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
8. Onderhoudsperiode: De periode na oplevering van het werk en voor aanvang van de garantietermijn waarbinnen de ondernemer opleveringsgebreken en bij hem door de klant binnen die periode gemelde gebreken waarvoor hij aansprakelijk is, herstelt.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offerteaanvragen, aanbiedingen, werkzaamheden en leveringen van zaken of goederen en/of diensten betreffende uitvoering van de overeenkomst door of namens de ondernemer, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen deelopdrachten c.q. vervolgopdrachten en/of eventueel meerwerk.
3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
4. Nietigheid of vernietiging van één of meerdere bepalingen van de overeenkomst of van deze algemene voorwaarden, laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet. Partijen worden in dit geval geacht een vervangende bepaling te zijn overeengekomen die qua inhoud en strekking de nietige of vernietigde bepaling het dichtst benaderd.
5. Indien de ondernemer zich in enig geval niet op een bepaling in deze algemene voorwaarden beroept, brengt dit geenszins met zich mee dat hij zich in de volgende gevallen eveneens niet meer op de algemene voorwaarden zou kunnen beroepen.
6. Indien de ondernemer deze algemene voorwaarden reeds meerdere keren aan de klant ter hand heeft gesteld, is er sprake van een bestendige handelsrelatie. Van de ondernemer hoeft dan niet te worden verwacht dat hij deze algemene voorwaarden opnieuw ter hand stelt om op de volgende overeenkomsten van toepassing te laten zijn.
Artikel 3. Aanbod / Offerte
1. Het aanbod c.q. de offerte van de ondernemer is volledig vrijblijvend. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en geldt met ingang van die dag gedurende dertig dagen, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Het aanbod wordt schriftelijk gedaan, tenzij sprake is van een situatie waarin met bekwame spoed maatregelen dienen te worden getroffen ter voorkoming of beperking van schade.
3. Het aanbod is gebaseerd op de gegevens, tekeningen, berekeningen, specificaties dan wel andersoortige informatie die de klant ter gelegenheid van de aanvraag heeft verstrekt. De ondernemer mag bij het doen van het aanbod uitgaan van de juistheid van de door de klant verstrekte informatie.
4. Het aanbod omvat een omschrijving van de prestaties, de beoogde bestemming van het werk en de afmeting van het werk. De omschrijving dient voldoende gedetailleerd te zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te (doen) maken.
5. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod kunnen de ondernemer niet binden.
6. Alle bij het aanbod verstrekte afbeeldingen, tekeningen, berekeningen, prijslijsten, catalogi, folders, maat- en gewichtsopgaven en alle andere gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk opgegeven, doch zijn deze gegevens indicatief en dus niet bindend. Geringe, in de branche voorkomende, afwijkingen zijn toelaatbaar en kunnen geen grond opleveren voor schadevergoeding dan wel ontbinding van de overeenkomst. De ondernemer is niet verplicht tot het verstrekken van detailgegevens.
7. Levertijden, termijnen en/of opgegeven uren in het aanbod zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding ervan geen recht op schadevergoeding dan wel ontbinding van de overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
8. Indien de ondernemer in het aanbod te leveren zaken en/of goederen opneemt, baseert de ondernemer zich ten aanzien van deze zaken en/of goederen op de gegevens die door de producent of leverancier daarvan aan hem zijn verstrekt. De ondernemer is als gevolg daarvan niet aansprakelijk voor schade welke te dien aanzien ontstaat.
9. Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingsmethode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie. Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waarvoor het werk zal worden verricht. Bij de prijsvormingsmethode regie doet de ondernemer een opgave van de prijsfactoren, zoals het uurtarief en de kosten voor materialen. De ondernemer geeft desgevraagd aan de klant een indicatie van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs, tenzij de ondernemer daartoe in redelijkheid niet in staat is.
10. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
11. Een samengestelde prijsopgave verplicht de ondernemer niet tot levering van een deel van de in het aanbod begrepen zaken en/of goederen tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
12. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten en/of meerwerk.
13. Informatie en adviezen van de ondernemer zijn uitsluitend van algemene aard en vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
14. De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen die door de ondernemer of in zijn opdracht zijn gemaakt, blijven eigendom van de ondernemer. Zij mogen niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden gesteld, gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd worden. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen veertien dagen na een daartoe strekkend verzoek van de ondernemer, door de klant aan hem geretourneerd te worden.
15. Indien de klant het aanbod niet accepteert, mag de ondernemer de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van het aanbod in rekening brengen, mits de ondernemer de klant schriftelijk heeft gewezen op het bestaan van deze verplichting en op de hoogte van deze kosten. De hoogte van deze kosten moet met een bedrag aangeduid worden. In geval de ondernemer gebruik maakt van deze mogelijkheid en de klant de kosten heeft voldaan, gaan de in opdracht van de ondernemer namens de klacht opgemaakt bescheiden over in eigendom op de klant.
Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de klant. De aanvaarding gebeurt waar mogelijk langs schriftelijke weg. Indien de consument het aanbod mondeling aanvaardt, bevestigt de ondernemer de opdracht bij voorkeur schriftelijk.
2. In een geval van bekwame spoed, zoals omschreven in artikel 3, lid 2, van deze algemene voorwaarden, alsmede daarmee vergelijkbare gevallen, komt de overeenkomst tot stand doordat de ondernemer feitelijk uitvoering geeft aan de overeenkomst. Partijen beschouwen in dit geval de factuur als zijn de opdrachtbevestiging, welke geacht wordt de inhoud en strekking van de overeenkomst juist en volledig te weergeven.
3. De ondernemer behoudt zich het recht voor om opdrachten met potentiële klanten zonder opgave van redenen te weigeren.
Artikel 5. Prijs en prijswijzigingen
1. Tenzij anders is overeengekomen, zijn de opgegeven prijzen:
a. gebaseerd op bij de opdrachtbevestiging voor de uitvoering van de overeenkomst van belang zijnde gegevens;
b. gebaseerd op tijdige verstrekking door de klant van de benodigde informatie en/of andere zaken die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst;
c. gebaseerd op de tijdens de opdrachtbevestiging geldende hoogte van inkoopprijzen van materialen, huurkosten van goederen noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, lonen, loonkosten en eventuele andere van toepassing zijnde kosten;
d. exclusief omzetbelasting (BTW), invoerrechten en andere belastingen, heffingen en rechten;
e. exclusief reiskosten, voorrijkosten, verletkosten, parkeerkosten, verblijfskosten, vervoerskosten, kosten van in- en uitlading en verzekering;
f. vermeld in euro’s, eventuele koerswijzigingen worden doorberekend;
2. Voor werkzaamheden die op basis van bekwame spoed of anderszins op verzoek van de klant (moeten) worden uitgevoerd buiten de reguliere werktijden van de onderneming mag door de ondernemer een toeslag worden gerekend.
3. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst (of het doen van het aanbod) en de uitvoering hiervan voor de ondernemer (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en regelgeving, prijswijzigingen bij de door de ondernemer ingeschakelde derden of toeleveranciers, wijzigingen in de prijzen van de benodigde halffabricaten, materialen c.q. onderdelen, valutaschommelingen, in- en uitvoerrechten, verzend- en/of bezorgkosten, lonen, werkgeverslasten, (sociale) premies en/of andere niet genoemde kostprijsfactoren, dan is de ondernemer gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen en aan de klant in rekening te brengen.
Een en ander met inachtneming van eventueel ter zake bestaande wettelijke voorschriften.
4. Indien na de opdrachtverlening, maar voor de aanvang van de werkzaamheden de ontheffing op het stortverbod voor bouw- en sloopafval op grond van het Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen ter zake van dakbedekking ingetrokken wordt, treedt de ondernemer in overleg met de consument over de verdeling van de daarmee samenhangende prijsstijging. Indien het overleg niet tot overeenstemming leidt, is elk van de partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
5. Voor zover een aanbetaling tussen partijen is overeengekomen, is de klant verplicht het overeengekomen bedrag te voldoen alvorens door de ondernemer aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de overeenkomst. Enige verletkosten als gevolg van een niet tijdige aanbetaling kunnen door de ondernemer op de klant worden verhaald.
6. Indien en voor zover gedurende de uitvoering van de overeenkomst extra kosten gemaakt moeten worden en/of er sprake is van een verhoogd risico naar het oordeel van de ondernemer, waarmee de ondernemer bij de totstandkoming van de overeenkomst redelijkerwijs geen rekening hoefde te houden, dient de klant hiervoor een meerprijs te vergoeden.
Artikel 6. Meer- en minderwerk en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat de overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of op verzoek van de klant nadere werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen, dan komen de kosten die daaraan zijn verbonden en/of prijswijzigingen ten gevolge daarvan geheel voor rekening van de klant.
2. Bij de prijsvormingsmethode aanneemsom kan de klant nadat de overeenkomst is gesloten, zonder dat een aparte overeenkomst wordt gesloten meer- of minderwerk opdragen aan de ondernemer, mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 25% van de aanneemsom.
3. De ondernemer zal op verzoek van de klant tot uitvoering van de nadere werkzaamheden overgaan, mits deze redelijkerwijs uitvoerbaar zijn en met het recht het meerwerk te verrekenen.
4. Het overeengekomen meerwerk wordt, voor zover mogelijk en behoudens spoedeisende omstandigheden, voordat tot de uitvoering daarvan wordt overgegaan schriftelijk aan de klant bevestigd.
5. Indien de klant de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk schorst, worden de voorzieningen, die de ondernemer ten gevolge van de schorsing moet treffen, als meerwerk verrekend.
6. Indien de klant opdracht geeft tot het uitvoeren van meerwerk, mag de ondernemer bij wijze van voorschot 25% van het overeengekomen bedrag in rekening brengen. Het resterende bedrag wordt gefactureerd na het gereedkomen van het meerwerk.
7. Tenzij anders overeengekomen, wordt minderwerk door de ondernemer verrekend bij de eindafrekening.
8. Indien de overeenkomst betreffende aanneming van werk geheel of gedeeltelijk door de klant wordt opgezegd, dan is de klant in elk geval verplicht tot betaling van een vergoeding ter hoogte van de aanneemsom, vermeerderd met de reeds gemaakte kosten, alsmede de kosten die de ondernemer als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken (waaronder tevens moet worden verstaan: gereserveerde uren) en verminderd met de door de beëindiging bespaarde kosten.
9. Indien het werk ten gevolge van aan ondernemer niet bekende omstandigheden of door overmacht onuitvoerbaar is geworden, heeft de ondernemer het recht te vorderen dat het werk zodanig wordt gewijzigd dat uitvoering alsnog mogelijk wordt.
Artikel 7. Verplichtingen van de ondernemer
1. De ondernemer zal het werk naar beste weten en kunnen en naar de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, een en ander naar de op het moment van sluiten van de overeenkomst huidige stand van wetenschap en techniek.
2. Het uit te voeren werk wordt verricht onder normale omstandigheden en gedurende reguliere werktijden, tenzij anders is overeengekomen.
3. De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften in acht zoals deze van kracht zijn ten tijde van de levering/uitvoering.
4. De ondernemer verstrekt de klant duidelijke informatie over het lossen van de materialen, zodat – voor zover het in de macht ligt van de klant – de plaats van aflevering van de materialen goed bereikbaar is en de materialen naast het daartoe ingezette voertuig kunnen worden gelost.
5. Tijdelijke voorzieningen worden door de ondernemer bij het einde van het werk verwijderd. Eventuele schade ten gevolge daarvan wordt door de ondernemer hersteld.
6. Voor zover de ondernemer deze kent of behoort te kennen, is de ondernemer is verplicht de klant te wijzen op: enige onjuistheden in de opdracht; gebreken en ongeschiktheid van zaken (waaronder materialen of hulpmiddelen) die door de klant ter beschikking zijn gesteld; kenbare gebreken aan en hoedanigheden van de zaak waaraan het werk wordt verricht, die een goede uitvoering van het werk in de weg kunnen staan en onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond.
7. De ondernemer verbindt zich jegens de klacht om na aanvang van het werk de werkzaamheden zoveel mogelijk aaneensluitend voort te zetten.
8. De ondernemer is verplicht het werk adequaat te verzekeren.
Artikel 8. Verplichtingen van de klant
1. Tenzij anders is overeengekomen, is de klant verplicht ervoor zorg te dragen dat:
a. alle voor de uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs benodigde informatie, privaatrechtelijke en publiekrechtelijke toestemmingen, gegevens en bescheiden, waaronder tekeningen, overzichten, huisaansluitingen, aanwezigheid van kabels en leidingen e.d., tijdig aan de ondernemer ter beschikking worden gesteld c.q. (op verzoek) aanwezig zijn. Indien ten gevolge van onwetendheid of het ontbreken van deze bescheiden schade ontstaat, dan komt dit geheel voor rekening en risico van de klant;
b. aan de ondernemer en eventueel door hem ingeschakelde derden op de overeengekomen data en tijdstippen toegang wordt verschaft tot de werklocatie;
c. de werklocatie voldoet aan de geldende wettelijke (veiligheids-)eisen en arbeidsomstandigheden;
d. de door klant ingeschakelde derden hun werkzaamheden en/of leveringen zodanig verrichten dat de ondernemer niet wordt belemmerd en geen vertraging ondervindt in de uitvoering van de overeenkomst;
e. de ondernemer, voor zover de klant daarvan op de hoogte is, informeert over de aanwezigheid van asbest in het pand c.q. de delen van het pand waar de werkzaamheden dienen plaats te vinden;
f. de werklocatie in een zodanige staat is dat de ondernemer ongehinderd haar werkzaamheden kan verrichten en/of voortzetten en dat de ondernemer, voor zover dit benodigd is voor uitvoering van de overeenkomst, op het dak waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd mag stoken;
g. de ondernemer tijdig beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en/of hulpmiddelen;
h. de ondernemer beschikt over de benodigde aansluitmogelijkheden voor elektra, gas en water. Deze hulpmiddelen dienen kosteloos aan ondernemer ter beschikking te worden gesteld;
i. de locatie over voldoende voorzieningen beschikt voor het inzamelen van afval;
j. op de werklocatie voor de ondernemer en eventueel door hem ingeschakelde derden in redelijkheid de gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn, zonder dat hiervoor door de klant (extra) kosten gerekend worden;
k. alle noodzakelijke voorzieningen worden getroffen om overlast en/of schade voor de omgeving te voorkomen;
l. gereedschappen, materieel of materialen benodigd voor de uitvoering van de overeenkomst, welke onder de hoede van de klant worden gehouden, op deugdelijke wijze worden opgeslagen. Diefstal, verlies of beschadiging zijn voor rekening en risico van de klant.
m. dat de weg wordt schoongemaakt en vrijgemaakt van obstakels, alsmede het plaatsen van deugdelijke waarschuwingen ter voorkoming van dan wel in geval van (mogelijke) gevaarlijke situaties.
2. De ondernemer is gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat aan de in het eerste lid genoemde verplichtingen wordt voldaan..
3. Indien de in het eerst lid genoemde verplichtingen niet, niet tijdig of niet deugdelijk worden nagekomen komen de daaruit voortvloeien kosten, alsmede eventuele aansprakelijkheden, ten laste van de klant.
4. Het is de klant niet toegestaan om zelf dan wel door derden werkzaamheden aan het werk te laten uitvoeren, behoudens met uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de ondernemer, zolang het werk nog niet als opgeleverd kan worden beschouwd.
5. Zonder uitdrukkelijke en schriftelijke voorafgaande toestemming van de ondernemer kunnen de rechten en plichten uit de overeenkomst tot het moment dat het werk als opgeleverd kan worden beschouwd niet door de klant worden overgedragen aan derden.
Artikel 9. Uitvoering van de werkzaamheden
1. Bij de uitvoering van de werkzaamheden is de ondernemer niet verplicht om de aanwijzingen van de klant op te volgen, indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen werkzaamheden wordt gewijzigd.
2. De ondernemer is gerechtigd voor de uitvoering van de werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.
3. De ondernemer heeft het recht gedurende de uitvoering van de werkzaamheden om op het terrein van de klant reclame te maken voor zijn bedrijf.
Artikel 10. Oplevering
1. Indien partijen een vaste datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk op de overeengekomen datum opgeleverd. Indien partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen, wordt het werk op of omstreeks die datum opgeleverd.
2. Het werk is opgeleverd wanneer de ondernemer aan de consument heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard door toezegging daarvan.
3. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
a. hetzij wanneer uiterlijk acht werkdagen zijn verstreken nadat de consument van de ondernemer de mededeling heeft ontvangen dat het werk voltooid is, tenzij de klant binnen die periode het werk gemotiveerd afkeurt;
b. hetzij wanneer de consument het object waaraan het werk is verricht weer in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan de ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
4. Afkeuring van het werk dient schriftelijk en gemotiveerd te gebeuren, in elk geval onder vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn.
5. Na oplevering geldt een onderhoudsperiode van één maand, tenzij een langere onderhoudsperiode is overeengekomen.
De ondernemer verplicht zich in de onderhoudsperiode de bij de oplevering geconstateerde tekortkomingen en de in de onderhoudsperiode gemelde tekortkomingen waarvoor de ondernemer aansprakelijk is, zo spoedig mogelijk te herstellen. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikname niet in de weg staan.
6. Na de dag waarop het werk wordt beschouwd als opgeleverd, is het werk voor risico van de klant.
7. De ondernemer is niet aansprakelijk voor gebreken die de klant op het tijdstip van oplevering had moeten ontdekken, behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de ondernemer.
8. De ondernemer is gerechtigd tot levering en/of uitvoering van de werkzaamheden in gedeelten, waarbij iedere deellevering en/of deelprestatie afzonderlijk gefactureerd kan worden.
9. Nadat het werk is opgeleverd dient de klant het werk deugdelijk te onderhouden en oordeelkundig te gebruiken.
Artikel 11. Uitvoeringsduur en datum van oplevering
1. Indien de termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkdagen, moet daaronder worden verstaan: een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemene rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag met dien verstande dat werkdagen als onwerkbaar worden beschouwd wanneer daarop, door een niet voor rekening van de ondernemer komende omstandigheid, gedurende tenminste vijf uren voor een volledige werkdag en tenminste drie uren voor een halve werkdag, niet kan worden gewerkt.
2. Indien onvoorziene omstandigheden de uitvoering van het werk beletten doet de ondernemer daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de klant. Mocht de ondernemer de klant niet kunnen bereiken, dan dient het werk te worden onderbroken, tenzij de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen vereist. De kosten verbonden aan het onmiddellijk handelen zullen, voor zover deze redelijk zijn ter beperking van de schade, door de klant worden vergoed, tenzij deze kosten naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid voor risico van de ondernemer behoren te komen.
3. De ondernemer heeft recht op verlenging van de opleveringstermijn indien hetzij door overmacht, hetzij door onvoorziene omstandigheden die redelijkerwijs voor rekening van de klant komen dan wel als gevolg van meer- en minderwerk, niet van de ondernemer kan worden gevergd dat het werk binnen de overeengekomen termijn wordt opgeleverd. De ondernemer zal een nieuwe opleveringsdatum mededelen.
4. Bij overschrijding van een overeengekomen vaste opleveringsdatum van het uit te voeren werk is de ondernemer aan de klant, zonder dat een ingebrekestelling is benodigd, het bedrag van de gefixeerde schadevergoeding verschuldigd van € 25,- per kalenderdag voor iedere dag of een gedeelte daarvan dat de overeengekomen vaste opleveringsdatum wordt overschreden, behoudens overmachtsgevallen, niet-werkbare dagen en/of andere omstandigheden die niet voor risico van de ondernemer behoren te komen.
5. Bij overschrijding van een overeengekomen vermoedelijke opleveringsdatum van het uit te voeren werk dient de klant de ondernemer schriftelijk in gebreke te stellen en de gelegenheid te geven de werkzaamheden alsnog binnen veertien kalenderdagen op te leveren. Wordt dit verzuimd, dan is de ondernemer aan de klant het bedrag van de gefixeerde schadevergoeding verschuldigd van € 25,- per kalenderdag voor iedere dag of een gedeelte daarvan dat deze veertien kalenderdagen worden overschreden, behoudens overmachtsgevallen, niet-werkbare dagen en/of andere omstandigheden die niet voor risico van de ondernemer behoren te komen.
6. De in de vorige leden genoemde gefixeerde schadevergoeding bedraagt bij een overeengekomen aanneemsom kleiner of gelijk aan € 5.000,- ten hoogste 20% van die aanneemsom en bij een overeengekomen aanneemsom groter dan € 5.000,- ten hoogste 10% van die aanneemsom.
Artikel 12. Schorsing, beëindiging in onvoltooide staat en opzegging
1. De klant is te allen tijde bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. Voorzieningen die de ondernemer ten gevolge van de schorsing moet treffen, en schade die de ondernemer ten gevolge van de schorsing lijdt, worden aan de ondernemer vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, dan komt deze niet voor rekening van de ondernemer, mits, zover het risico op de schade vooraf kenbaar is geweest, de ondernemer de klant schriftelijk heeft gewezen op dit aan de schorsing verbonden gevolg.
3. Indien de voortgang in de uitvoering van de overeenkomst op verzoek of door toedoen van de klant dan wel door overmacht aan diens zijde wordt vertraagd, en deze vertraging c.q. schorsing langer dan 7 dagen duurt, dan kan de ondernemer vorderen dat de klant het al voldane gedeelte van de overeenkomst naar evenredigheid betaald, alsmede de reeds gemaakte kosten voor het uitvoeren van de gehele overeenkomst (waaronder tevens wordt verstaan: gereserveerde uren).
4. Indien de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk wordt doordat de zaak waarop of waaraan de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd tenietgaat of verloren raakt, zonder dat dit aan de ondernemer kan worden toegerekend, dan zal afrekening plaatsvinden in overeenstemming met het derde lid.
5. Indien de voortgang in de uitvoering van de overeenkomst op verzoek of door toedoen van de klant dan wel door overmacht aan diens zijde wordt vertraagd, en deze vertraging c.q. schorsing langer dan 31 dagen duurt, dan is de ondernemer bevoegd om het werk in onvoltooide staat te beëindigen. De klant is in dit geval verplicht tot betaling van de bedongen aanneemsom, verminderd met de door de beëindiging bespaarde kosten, met dien verstande dat daaronder niet worden begrepen de winstdeling over zowel de uitgevoerde als de niet-uitgevoerde werkzaamheden en de reeds gemaakte kosten voor het uitvoeren van de gehele overeenkomst (waaronder tevens wordt verstaan: gereserveerde uren).
6. De klant is te allen tijde bevoegd de overeenkomst tot uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Mocht door de klant van deze bevoegdheid gebruik gemaakt worden, dan wordt het werk geacht beëindigd te zijn in onvoltooide staat en zal afrekening dienovereenkomstig plaatsvinden.
7. Partijen verplichten zich over en weer aan een gezamenlijke vastlegging van het werk in onvoltooide staat mee te werken.
8. De ondernemer zal de klant een gespecificeerde eindafrekening doen toekomen.
Artikel 13. Betaling
1. De ondernemer is gerechtigd om een aanbetaling of enige andere zekerheid voor betaling te verlangen.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, zendt de ondernemer telkens bij of na het verschijnen van een betalingstermijn, de desbetreffende termijnfactuur aan de klant toe. Betaling in termijnen kan geschieden, hetzij naar tijd, hetzij naar de voortgang in het werk. De klant is verplicht de betalingen te voldoen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
3. De klant dient de facturen van de ondernemer binnen uiterlijk 30 dagen na de factuurdatum te voldoen door storting of overmaking op de factuur vermelde bank- of girorekening, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, met dien verstande dat bij de oplevering alle ingediende termijnfacturen en de facturen met betrekking tot het overeengekomen meerwerk dienen te zijn voldaan. De op de bank- of giroafschriften van de ondernemer aangegeven valutadag wordt als de dag van betaling aangemerkt.
4. De klant dient de facturen van ondernemer ineens, zonder beroep op enig recht van opschorting, aftrek en/of verrekening, te voldoen.
De klant kan enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van de ondernemer een nader termijn overeenkomen, waarin het verschuldigde bedrag dient te worde betaald.
5. Indien vooraf door de ondernemer enkel een richtprijs is gesteld, mag deze richtprijs met niet meer dan 20% worden overschreden, behoudens meerwerk. De reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs dient uit de specificatie duidelijk te blijken.
6. Enige bezwaren ten aanzien van de inhoud van de factuur dienen eveneens binnen de betalingsperiode van 30 dagen aan de ondernemer kenbaar gemaakt te worden, daarna zal steeds van de juistheid van de facturen worden uitgegaan.
Artikel 14. Niet nakoming van de betalingsverplichting
1. Bij overschrijding van de betalingstermijn, zoals bedoeld in artikel 13, derde lid, van deze algemene voorwaarden, is de klant van rechtswege in verzuim vanaf de eerste dag nadat de betalingstermijn is verlopen, zonder dat daartoe enige nadere ingebrekestelling benodigd zal zijn. De klant is alsdan een cumulatieve rente over de onbetaalde som verschuldigd van 2% per maand, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is in welk geval de wettelijke (handels)rente geldt.
2. Voor zover de klant niet handelt in de uitoefening van een beroep of een bedrijf, raakt de klant, in afwijking van het eerste lid, niet eerder in verzuim, dan dat zij van de ondernemer een schriftelijke aanmaning heeft ontvangen met een nadere betalingstermijn van 14 dagen om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen en met een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien niet binnen de gestelde termijn alsnog tot betaling wordt overgegaan. Verzuim zal alsdan van rechtswege intreden vanaf de eerste dag nadat de nadere betalingstermijn is verlopen, te rekenen vanaf de eerste dag liggend na de dag van de dagtekening van de aanmaning.
3. De door de klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van verschuldigde rentes en kosten in volgorde van opeisbare facturen die het langst openstaan.
4. De gerechtelijke kosten van de ondernemer met betrekking tot de invordering van het aan hem verschuldigde en niet dan wel niet tijdig betaalde, komen voor rekening van de klant. De gerechtelijke kosten worden vastgesteld op de daadwerkelijk door de ondernemer gemaakte proceskosten.
5. Indien het verzuim van de klant, niet handelend in de uitoefening van een beroep of een bedrijf, is ingetreden, dan is de klant aan de ondernemer buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake overeenkomstig het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
6. Indien het verzuim van de klant, handelend in de uitoefening van een beroep of een bedrijf, is ingetreden, dan is de klant aan de ondernemer buitengerechtelijke (incasso)kosten verschuldigd. De ondernemer maakt in dit geval, in afwijking van het bepaalde in artikel 6:96, vijfde lid, van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, aanspraak op een vergoeding en betaling van een bedrag gelijk aan 15% van de totaal openstaande hoofdsom, met dien verstande dat een minimum van €250,- voor ieder deels of volledig onbetaald gelaten factuur wordt gehanteerd.
7. Indien de klant enige op hem rustende verplichting niet nakomt, is de ondernemer tevens gerechtigd het werk te schorsen tot het moment waarop alsnog volledig wordt nagekomen, dan wel het werk in onvoltooide staat te beëindigen, mits de ondernemer de klant vooraf schriftelijk op deze gevolgen van het niet-nakomen heeft gewezen. Het een en ander heeft te gelden ongeacht het recht van de ondernemer op vergoeding van schade, kosten en rente. Indien op grond van dit artikel sprake is van schorsing c.q. beëindiging in onvoltooide staat, is het bepaalde in artikel 12 van overeenkomstige toepassing.
8. In geval van niet, niet-tijdige en niet-behoorlijke nakoming door de klant, aanvraag tot surseance, faillissement of schuldsanering natuurlijke personen, fusie, splitsing en ontbinding, beslag op goederen van de klant, geheel of gedeeltelijke overdracht of staking van de onderneming van de klant, al dan niet indirecte overgang van de overwegende zeggenschap van de klant, overlijden, bewind, curatelestelling en/of anderszins kennelijke verminderde kredietwaardigheid van de klant, is de ondernemer gerechtigd, zonder nadere aanmaning, het werk te schorsen, het werk in onvoltooide staat te beëindigen en alle nog lopende overeenkomsten dan wel delen daarvan, die op dat ogenblik nog moeten worden uitgevoerd, zonder gerechtelijke tussenkomst te beëindigen door ontbinding dan wel opzegging middels een buitengerechtelijke verklaring, onverminderd het recht ter zake schadevergoeding te vorderen. In deze gevallen is iedere vordering die de ondernemer op de klant mocht hebben direct en in zijn geheel opeisbaar.
Artikel 15. Eigendomsvoorbehoud
1. De eigendom van alle geleverde of af te leveren goederen blijft bij de ondernemer totdat de klant volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Daaronder wordt in elk geval verstaan: de overeengekomen koopprijs van de te leveren of al geleverde goederen, vermeerderd met de door de ondernemer ten behoeve van de klant verrichte of te verrichten werkzaamheden ten aanzien van deze goederen, alsmede kosten die met de levering verband houden, vorderingen wegens toerekenbaar tekortschieten van de klant in de nakoming van diens verplichtingen, waaronder het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke (incasso)kosten, rentes en eventuele boetes.
2. De ondernemer heeft het recht hetzij de goederen onder zich te nemen c.q. te houden totdat de klant het verschuldigde met inbegrip van eventuele andere kosten heeft voldaan, hetzij de goederen aan derden te verkopen, in welk geval de netto opbrengst in mindering komt op het totaal aan de ondernemer verschuldigde.
3. De klant is verplicht om de goederen die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van de ondernemer te bewaren.
4. De klant is gehouden de goederen, waarop het eigendomsrecht van ondernemer (nog) berust, deugdelijk te verzekeren tegen brand en diefstal, hetzij middels een dekkende inboedelverzekering, hetzij middels een bedrijfsverzekering. Aanspraken uit het verzekeringscontract dienen door de klant op eerste verzoek onvoorwaardelijk aan de ondernemer te worden overgedragen. Voorts is de klant gehouden de ondernemer op diens verzoek inzage te verlenen in de verzekeringspolis en de bijbehorende premiebetaalwijzen.
5. De klant is niet bevoegd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde goederen, anders dan overeenkomstig zijn normale bedrijf en de normale bestemming van goederen, te verkopen, af te leveren of anderszins te vervreemden, daaronder mede begrepen verpanden en het overdragen van enige rechten aan derden ter zake van deze goederen.
6. Indien de klant met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen tekort schiet dan wel de ondernemer goede grond heeft te vrezen dat de klant in die verplichtingen tekort zal schieten, is de ondernemer zonder ingebrekestelling en zonder rechtelijke tussenkomst gerechtigd om de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde goederen terug te nemen. De klant machtigt de ondernemer onherroepelijk reeds nu en voor alsdan om de plaats te betreden waar deze goederen zich bevinden, deze goederen te inspecteren en deze goederen ook feitelijk terug te nemen of indien deze aan roerende of onroerende zaken zijn gemonteerd, te demonteren en terug te nemen. Na terugneming zal de klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde, welke in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd net de op de terugneming gevallen kosten.
Artikel 16. Overmacht
1. Onder overmacht in de zin van dit artikel wordt verstaan: omstandigheden die de nakoming van de overeenkomst, zijdes de ondernemer, verhinderen, zonder dat die omstandigheden aan hem zijn toe te rekenen.
2. Onder overmacht, bedoeld in het eerste lid, worden in elk geval begrepen: internationale conflicten, gewelddadige of gewapende conflicten, terrorisme, oproer, natuurgeweld, maatregelen van enige binnenlandse of buitenlandse dan wel supranationale of internationale overheid, boycotacties, arbeidsongeregeldheden en arbeidsongeschiktheid bij derden of onder eigen personeel en stakingen.
Als ook storingen in de elektriciteits-, gas- en/of watervoorzieningen, storingen in communicatieverbindingen of in andere apparatuur of programmatuur van de ondernemer, natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak of anderszins sabotage, extreme weersomstandigheden, wegblokkades en andere transportmoeilijkheden, ongevallen, en al hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen. Van overmacht is eveneens sprake indien de overmacht het gevolg is van een niet toerekenbare tekortkomingen bij door de ondernemer ingeschakelde derden of toeleveranciers. Indien zich een dergelijke omstandigheid voordoet, zal de ondernemer die maatregelen treffen die in redelijkheid van hem kunnen worden gevergd om de schade van de klant te beperken.
3. Tijdens overmacht worden de leveringsverplichtingen en andere verplichtingen van de ondernemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht de nakoming van de verplichtingen door ondernemer niet mogelijk is, langer duurt dan twee maanden, zijn partijen bevoegd de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot vergoeding van schade en kosten ontstaat.
4. Indien de ondernemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd het reeds geleverde dan wel het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen, alsof het een afzonderlijke overeenkomst betreft.
5. Indien naar het oordeel van de ondernemer de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden ten gevolge van natte weersomstandigheden, extreme hitte of terreinomstandigheden niet op het tijdstip dan wel in de overeengekomen termijn kunnen worden uitgevoerd, en er aldus sprake is van een onwerkbare dag als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van deze algemene voorwaarden, is de ondernemer gerechtigd de werkzaamheden dienovereenkomstig te onderbreken en de overeenkomst te verlengen met de duur van de onwerkbare dagen, zonder dat dit leidt tot enige aansprakelijkheden.
Artikel 17. Aansprakelijkheid van de klant
1. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de door of namens hem verstrekte gegevens.
2. Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de toestand die de ondernemer redelijkerwijs had mogen verwachten, geven de ondernemer recht op vergoeding van de daaruit voorvloeiende kosten.
3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein, de daarop aanwezige opstallen of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, dan is de klant aansprakelijk voor de daaruit voorvloeiende kosten voor de ondernemer.
4. De klant is verantwoordelijk voor de door of namens hem voorgeschreven constructies en werkwijzen, dan wel de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
5. Indien de bouwstoffen en/of hulpmiddelen, welke door de klant ter beschikking zijn gesteld, of welke door hem zijn voorgeschreven, ongeschikt dan wel gebrekkig blijken te zijn, dan komen de gevolgen daarvan voor zijn rekening.
7. Indien de klant een onderaannemer of leverancier voorschrijft en deze niet, niet-tijdig of niet-deugdelijk presteert, dan komen de gevolgen daarvan voor zijn rekening.
8. De klant is aansprakelijk voor schade en/of vertraging, die de ondernemer lijdt als gevolg van door de klant of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
9. De, niet voor de ondernemer voorzienbare, gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege, die na de dag van offerte in werking treden, komen voor rekening van de klant.
Artikel 18. Aansprakelijkheid van de ondernemer
1. De ondernemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het rechtstreekse en onmiddellijke het gevolg is van grove nalatigheid van de ondernemer. De ondernemer is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder in elk geval wordt verstaan bedrijfsschade, gederfde winst, verminderde opbrengst, vertragings- of stagnatieschade, onderzoekskosten, schade als gevolg van ontstoppingen of verontreinigingen, schade als gevolg van aanspraken van enigerlei derden op de ondernemer, door welke oorzaak dan ook ontstaan, een en ander ten gevolge van of verband houdende met onjuistheden in de door ondernemer geleverde goederen en/of verrichte werkzaamheden. Voorts is de klant gehouden alle maatregelen te treffen die redelijkerwijs noodzakelijk zijn ter voorkoming of beperking van de schade.
2. Voor zover de ondernemer aansprakelijk is, is deze te allen tijden beperkt tot het ter zake van de desbetreffende overeenkomst gefactureerde bedrag exclusief omzetbelasting, tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens de ondernemer.
3. Mocht de ondernemer niet aan een beroep op een aansprakelijkheidsbeperking toekomen, dan is de aansprakelijk is in ieder geval beperkt tot maximaal het bedrag dat door de assuradeur van de ondernemer in het voorkomende geval wordt uitgekeerd.
4. Het vorenstaande heeft te gelden met dien verstande dat de ondernemer alvorens door de klant een beroep wordt gedaan op de aansprakelijkheid, de klant de ondernemer in de gelegenheid heeft gesteld om de gebreken binnen een redelijk termijn te herstellen. Daarvan is enkel uitgezonderd het geval waarin de kosten van herstel in geen verhouding staan tot het belang van de klant bij herstel in plaats van schadevergoeding.
5. De klant handelend in de uitoefening van een beroep of een bedrijf dient uiterlijk binnen zes maanden nadat hij bekend is geworden ofwel bekend had kunnen zijn met de schade waarvoor de ondernemer aansprakelijk is, dit schriftelijk aan de ondernemer te melden. De klant niet-handelend in de uitoefening van een beroep of een bedrijf dient uiterlijk binnen twaalf maanden nadat hij bekend is geworden ofwel bekend had kunnen zijn met de schade waarvoor de ondernemer aansprakelijk is, dit schriftelijk aan de ondernemer te melden.
6. Indien ten gevolge van de werkzaamheden van de ondernemer garanties van derden, zoals fabrieksgaranties, komen te vervallen, kan de ondernemer voor dat verlies niet aansprakelijk worden gesteld.
7. Schade als gevolg van het werken van natuurproducten, waaronder het krimpen en uitzetten van houtproducten, leidt niet tot aansprakelijkheid van de ondernemer. Herstel van schade als gevolg van het werken van natuurproducten heeft te gelden als meerwerk.
8. Mocht de ondernemer aansprakelijk worden gesteld voor schade aan derden, dan zal de klant de ondernemer ten aanzien daarvan onvoorwaardelijk vrijwaren, mits de ondernemer ten opzichte van de klant niet (meer) aansprakelijk is, hetzij op grond van de overeenkomst c.q. de algemene voorwaarden, hetzij anderszins. Indien de ondernemer desondanks schadevergoeding aan die derde dient te voldoen, dan heeft de ondernemer een recht van regres op de klant. Dit recht van regres omvat het bedrag van schadevergoeding, alsmede eventuele rentes en (buiten)gerechtelijke kosten.
Artikel 19. Garantie
1. Iedere garantie wordt uitdrukkelijk en schriftelijke overeengekomen en strekken niet verder dan hetgeen expliciet overeengekomen.
2. De ondernemer staat er gedurende de garantietermijn voor in dat het werk die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik conform de in het aanbod genoemde beoogde bestemming nodig zijn en tevens dat het aangebrachte dan wel het geleverde door de ondernemer beantwoord aan de overeenkomst.
3. Indien de ondernemer goederen van derden met garantie heeft betrokken, zal de ondernemer jegens de klant de door deze derden vastgestelde garantiebepalingen laten gelden. De ondernemer is uitsluitend gehouden tot nakoming van deze garantiebepalingen binnen Nederland.
4. De garantie komt te vervallen bij het verstrijken van de overeengekomen garantietermijn. Voorts gaat de garantieverplichting teniet indien de klant of een derde aanpassingen maak aan het werk, tenzij met schriftelijke toestemming of onder het toezicht van de ondernemer, dan wel het werk naar het oordeel van de ondernemer gebruikt anders dan het normale gebruik daarvan of het werk niet naar behoren wordt onderhouden.
5. De klant kan de gegeven garantie slechts doen gelden, indien de betalingsverplichting dienaangaande reeds volledig is voldaan.
6. Bij een gerechtigd beroep op de garantiebepalingen, is de ondernemer gehouden een kosteloos herstel of vervanging van de zaken c.q. het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Ingeval van gevolgschade of anderszins bijkomende schade wordt aangesloten bij de bepalingen ter zake de aansprakelijkheid van de ondernemer.
Artikel 20. Slotbepalingen
1. Het is de klant zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ondernemer niet toegestaan om zijn rechten uit hoofde van de overeenkomst aan een derde over te dragen of te bezwaren.
2. Indien de overeenkomst is gesloten tussen de ondernemer en meerdere partijen, dan is iedere partij hoofdelijk jegens de ondernemer verbonden.
Artikel 21. Klachten
1. Indien de klant niet tevreden is over de service of goederen van de ondernemer of anderszins klachten heeft over de uitvoering van het werk, dan is de klant gehouden de klacht zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na het ontstaan van deze ontevredenheid aan de ondernemer te melden.
2. De klacht dient met redenen onderbouwd te zijn.
3. De ondernemer zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht, daarop inhoudelijk reageren.
4. Partijen zullen steeds trachten gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Artikel 22. Toepasselijk recht
1. Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan, waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De (kanton)rechter in de vestigingsplaats van de ondernemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen. Niettemin heeft de ondernemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter of de Raad van Arbitrage voor de Bouw.
3. De ondernemer is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. Wijzigen en aanvullingen van de algemene voorwaarden zullen worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en tevens worden gepubliceerd op de website van ondernemer.
Copyright © DakXL Groep B.V. | Website ontwikkeling door SUP digital